jump to search

Zákon o evidenci tržeb

Zákon o evidenci tržeb byl schválen. Naši HoReCa partneři budou v první skupině podnikatelů, kteří se budou muset novému zákonu podřídit, a to už od začátku letošního prosince. Maloobchodníci a velkoobchodníci se přidají zanedlouho poté.

Zákon má už od počátku legislativního procesu své odpůrce z důvodu nákladnosti a komplikovanosti zavádění systému do provozu. Strany TOP 09 a ODS podaly ústavní stížnost v souvislosti s porušením pravidel legislativního procesu koaličními stranami při přijímání tohoto zákona v Poslanecké sněmovně.
 
30. března podepsal prezident vládní návrh zákona o evidenci tržeb. Prvními podnikateli, kteří se ještě v letošním roce budou muset podřídit novému systému evidence tržeb, jsou provozovatelé v oblasti stravování, pohostinství a ubytovacích zařízení („HoReCa“). Očekávání Ministerstva financí je, že státu tento zákon umožní daleko efektivnější výběr daní než doposud (až 18 miliard Kč ročně má přibýt do státního rozpočtu). Ovšem zejména pro menší podnikatele to může představovat finanční zátěž spojenou s pořízením nových pokladních zařízení, která budou umět vydávat elektronické účtenky.

Systém elektronické evidence tržeb („EET“) bude fungovat následovně:

Podnikatelé, na které se bude vztahovat povinnost evidovat tržby, odešlou ze své pokladny přes internet ještě před zákazníkovou platbou „datovou zprávu“ na server finanční správy a okamžitě obdrží zpět identifikační kód dané transakce. Kód se načte do pokladny a zobrazí se na účtence pro zákazníka. Teprve teď bude moci prodávající vydat zákazníkovi účtenku, kde bude takto vygenerovaný kód uveden. Identifikační kód slouží k ověření, že platba byla opravdu řádně zaevidována příslušným finančním úřadem. EET se vztahuje na platby v hotovosti, kartou, šekem, směnkou a v jiných formách, které mají obdobný charakter jako ty předchozí, což jsou například i stravenky.

Načasování

Co se týká načasování, zákon bude vyhlášen ve sbírce zákonů letos v dubnu. Účinnosti nabude prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení. To tedy znamená 1. prosince 2016. Povinnost evidence tržeb bude zaváděna mezi podnikatele postupně. První budou muset začít evidovat tržby hned od začátku účinnosti zákona naši HoReCa obchodní partneři. Provozovatelé maloobchodů a velkoobchodů se k nim připojí o tři měsíce později (prvním dnem čtvrtého kalendářního měsíce od účinnosti zákona), tzn. od 1. března 2017. Později se připojí i další kategorie podnikatelů jako např. výrobci různého zboží nebo opravny strojů a jiných zařízení.

Další povinnosti

Dále budou podnikatelé povinni mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné. Také budou povinni umístit informační oznámení na své internetové stránky, na kterých nabízejí zboží nebo služby. Informační oznámení zní: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.”

Rozpor v názorech na EET

Všichni podnikatelé, kteří mají povinnost vést evidenci tržeb, budou muset mít připojení k internetu, aby jim systém fungoval. Také budou muset mít zařízení, které bude schopné evidované platby odesílat úřadu a přijímat zpět unikátní kód. Tato zařízení nemusejí být nutně jen pokladnami, ale mohou to být i tablety a počítače. Ovšem obchodníci s větším provozem stejně pokladnu budou muset pořídit, protože fungování na tabletu by bylo pravděpodobně příliš pomalé. Opozice vlády právě toto velmi tvrdě kritizovala a nadále tvrdí, že finanční zátěž spojená se zavedením EET může dokonce až zničit některé malé podnikatele. Vláda na tyto obavy naopak reaguje tím, že systém tak nákladný na pořízení není, prý se dá pořídit i za ceny v řádech několika tisíců korun. Pokud tomu tak skutečně je a zároveň celý systém bude v propojení s finanční správou fungovat správně, EET by neměla být - podle vlády - pro obchodníky překážkou při podnikání.

Co může systém komplikovat...

Nicméně, co si však možná vláda neuvědomuje je to, že v současné podobě zákon ukládá povinnost evidování i platby v řádech jen pár korun (např. krabička zápalek, žvýkačky). To může přinést značné komplikace zejména pro menší obchodníky v reálném provozu. Zákon sice obsahuje ustanovení o tržbách ve zjednodušeném režimu, které bude moci obchodník zasílat k evidenci až později (do pěti dnů), tyto tržby stanoví ale až nařízením vláda, takže v současné chvíli nevíme, zda bude obsahovat i tyto různé drobné platby. Dále také zákon obsahuje možnost storna a opravy evidované tržby, což ho může celkově činit dost těžko vynutitelný.

Závěrem

Opozice se ještě znovu pokusila o přerušení legislativního řízení, když se návrh projednával v Senátu. Argumentovala především právě možnou likvidací drobných podnikatelů. Nakonec byla ale přehlasována. Jedinou šancí pro opozici už je tak jen Ústavní soud, kam opoziční strany TOP 09 a ODS podaly  ústavní stížnost z důvodu porušení jednacího řádu Poslanecké sněmovny, kde byl návrh odhlasován 10. února. Podle nich se tak stalo utnutím rozpravy koaličními stranami.

Více informací o systému a možnosti pořízení vhodných pokladen najdete zde 

max
large
medium
small
mobile